De invloed van vitamine B en magnesium op het geheugen

Krampen? Vermoeid? Stress? Hoofdpijn? Concentratieproblemen? Wat als deze symptomen gewoon gerelateerd zijn aan een tekort aan magnesium? Je hebt waarschijnlijk al gehoord van magnesiumsupplementen, of misschien heb je er al een paar genomen. Waarom zijn deze nuttig en waarom moet je een magnesiumtekort voorkomen?

De meesten van ons lijden aan een magnesiumtekort, sommigen zelfs zonder het te weten. We reageren nu eenmaal niet allemaal hetzelfde op een tekort van een essentieel mineraal. Deze is in feite van cruciaal belang in ons organisme, omdat het bijdraagt aan een goede werking van verschillende systemen. Hoe weet je of je een tekort hebt en hoe je moet de strijd aangaan tegen het gebrek aan magnesium?

In het dagelijks leven is het geheugen onmisbaar. Denk hierbij aan de weg naar huis of het werk vinden, bedenken welke producten nog nodig zijn voor een recept of het herinneren van een pincode. Het geheugen is de mogelijkheid om informatie op te slaan, te bewaren en weer terug te halen (herinneringen). Het geheugen kan opgedeeld worden tussen het korte- en langetermijngeheugen. Elk gedeelte van het geheugen heeft zijn eigen rol.

Vitaminen B en magnesium


B vitaminen zijn noodzakelijk voor de zenuwcellen in de hersenen. Ze helpen bij de aanmaak van signaalstoffen tussen de cellen en houden het vettige omhulsel rond de zenuwcellen gezond. Wanneer de hersenen een evenwichtige aanvoer van vitaminen B krijgen zal dit bijdragen aan een goed geheugen. Wanneer dit niet het geval is kan dit leiden tot allerlei ongemakken die te maken hebben met geheugen en concentratie. Vitamine B6, ook wel pyridoxine genoemd, helpt bij het omzetten van voedingsstoffen en energie uit voedsel en helpt om een gezonde homocysteïne spiegel te behouden. Vitamine B11 of foliumzuur speelt een rol bij de vorming van de hersenen en het ruggenmerg bij ongeborenb kinderen. Zo krijgen zwangere vrouwen tegenwoordig het advies om foliumzuur te slikken aangezien een tekort aan foliumzuur wellicht kan leiden tot een zenuw afwijking bij het kind. Een andere B vitamine die het functioneren van het centrale en perifere zenuwstelsel ondersteunt is B12. Een tekort aan vitamine B12 kan leiden tot een verhoogd risico concentratieproblemen en het afzwakken van het geheugen.

Net als vitaminen is ook magnesium noodzakelijk voor het lichaam. Dit mineraal is aanwezig in alle lichaamscellen en betrokken bij meer dan 300 enzymatische processen. Ook draagt het bij aan de energieproductie, is het essentieel voor een normale botdichtheid, een gezonde hartfunctie en bevordert het de slaapcyclus.

De symptomen van een magnesiumtekort

Een van de belangrijkste tekenen van een gebrek aan magnesium is een spasme van het ooglid die je zeker al hebt gevoeld. Magnesiumtekort kan zich echter manifesteren in vele symptomen die niet erg specifiek zijn, vandaar de moeilijkheid om een ​​verhoogde behoefte aan dit mineraal op te merken.

Andere symptomen:

  • Vermoeidheid
  • Krampen of samentrekken van spieren, spasmen in het ooglid of de dij
  • Tremors
  • Bijzonder pijnlijke regels
  • Hoge bloeddruk
  • Tintelingen of gevoelloosheid, vooral in de handen en voeten
  • Angst, stress, prikkelbaarheid
  • Overgevoeligheid, depressieve toestand
  • Beklemmend gevoel op de borst
  • Slapeloosheid
  • Hartkloppingen
  • Duizeligheid, draaierig
  • Hoofdpijn of gevoel van druk in het hoofd en pijn aan de kaak
  • Concentratieproblemen
  • Misselijkheid, overgeven
  • Opgeblazen gevoel

Super Cal™ is een supplement dat calcium en magnesium bevat en de opname van deze mineralen stimuleert. De zorgvuldig samengestelde formule bevat etherische oliën die de opname en werking van de mineralen ondersteunen. Wintergroen, mirte, citroengras en marjolein werken samen met minerale voedingstoffen om botten en gewrichten gezond te houden. Nu extra afgeprijsd! Klik hier….

In welke voeding vind je magnesium?

Verschillende voedingsmiddelen zijn rijk aan magnesium. Een gezond en evenwichtig dieet is daarom de belangrijkste preventieve maatregel tegen magnesiumtekorten. Onder de voedingsmiddelen die rijk zijn aan magnesium vind je:

  • Chocolade rijk aan cacao (goed nieuws! Om met mate te consumeren)
  • Peulvruchten (linzen, bonen, erwten, enz.)
  • Volle granen
  • Amandelen en noten
  • Groene groenten (kool, spinazie) en sommige vruchten (banaan, appel, avocado, abrikoos, enz.)
  • Vis en zeevruchten
  • Sommige minerale waters

Voedingsmiddelen op basis van magnesium

Het is altijd goed om een ​​magnesiumkuur te volgen om je natuurlijke afweer te versterken, maar ook om bijvoorbeeld stress te verminderen. Bovendien helpt een magnesiumkuur tegen vermoeidheid, maar ook tegen krampen en andere spieraandoeningen en indirect ook tegen cardiovasculaire aandoeningen die verband houden met stress.