Minder trek in suikers

Op vakantie dan eten we toch een beetje anders, we eten meer lekkere dingen en daardoor merkte ik dat vermoeider was op vakantie dan daarvoor. Ik dacht dat komt vast omdat ik helemaal tot rust kom. Totdat ik vorig jaar op mijn voeding ben gaan letten en met name de inname van suikers. Er zijn namelijk genoeg lekkere etenswaren zonder suiker waarmee je er een extra feestje van kan maken.

Met als resultaat dat ik veel energieker was tijdens de vakantie. Ik gebruik zelf overdag de Slique Tea om goed te blijven drinken maar ook omdat mijn bloedsuiker spiegel dan stabiel blijft en het positief werkt op mijn darmflora. De Slique olie kan je hier ook prima voor inzetten maar ik vind het heerlijk om op vakantie een thermoskan met thee te zetten.

Wat doen suikers met onze snaaitrek? Je lichaam zet suiker om in energie, dit doet het op verschillende manieren. Suiker bestaat uit fructose en glucose. Fructose wordt verwerkt door je lever en glucose wordt opgenomen in je bloed. Het hormoon insuline zorgt er voor dat de glucose in je weefsels komt als brandstof voor je lichaam.

Wat doet suiker met je hersenen?

Als je een zoete snack eet kan het zijn dat je trek krijgt in nog meer zoetigheid. Dat werkt als volgt: suiker zorgt er voor dat je hersenen dopamine afgeven. Dit is een stofje dat je een gevoel van beloning geeft. Het eten of drinken van een suikerrijk product geeft je dus een prettig gevoel. Hierdoor denken veel mensen dat suiker verslavend is.

Wat doet suiker met je spieren?

Suiker heeft niet alleen effect op je hersenen, maar ook op je spieren. Suiker levert de energie die je spieren nodig hebben om goed te kunnen werken. Maar let op: suiker die niet door je spieren wordt gebruikt of niet kan worden opgeslagen als reserve, wordt door je lichaam opgeslagen als vet.

Kun je moe worden van suiker?

In pure kristalsuiker zit alleen energie, geen andere voedingsstoffen. Als je veel suikerrijke producten zoals koek, snoep en frisdrank eet en te weinig gezonde voeding als groente en fruit, dan kan het zijn dat je een tekort krijgt aan vezels, vitamines en mineralen. Hierdoor kun je moe worden of hoofdpijn krijgen.

Kan ik dan beter helemaal geen suiker eten?

Nee, want je lichaam heeft suiker nodig als energiebron. Deze energie kun je het best halen uit van suikers die van nature aanwezig zijn in groente, fruit en zuivelproducten als melk- en yoghurt. De suikers in producten als frisdrank, vruchtensap, koek en snoep heeft je lichaam niet nodig. Dit zijn suikers die door de fabrikant zijn toegevoegd.

Hoeveel suiker mag je per dag?

Twee handen vol met suikerklontjes

Een volwassen vrouw mag per dag 50 gram aan vrije suikers binnen krijgen. Een volwassen man mag 60 gram. Let op: dit advies geldt voor vrije suikers. Dit zijn alle suikers die door de fabrikant zijn toegevoegd en alle suikers uit honing, siropen, vruchtensappen en vruchtenconcentraat.