Vanilla olie en Endorfine

De Vanille olie is eindelijk nu ook hier in Europa te bestellen. De olie om je gelukshormoon te stimuleren (lees verderop)….

Vanille heeft een warme, volle en enigszins zoete geur die tot de meest populaire en meest herkenbare geuren ter wereld hoort. Vanille-oleohars van Young Living heeft een zacht, uitnodigend karakter en een harmonieuze geur die bij gebruik op de huid aangename herinneringen opwekt.De geur van Vanille olie kan een vrolijke sfeer geven, dus ideaal voor mensen die zich snel ergeren of irriteren.

Deze echte vanille geur zou een kalmerende en verzachtende werking bij angst, boosheid of frustratie. Vanilla olie is in staat om het gelukshormoon Endorfine aan te maken. Het is mogelijk om te genieten van de effecten door het aroma. De ene is in vanille druppels, (in de diffuser), die een geur vrijmaken die de aanmaak van endorfine stimuleert.

De vanille-oleohars wordt op ethische wijze verkrijgen uit bonen die in het noordwesten van Madagasker groeien. De unieke extractiemethode die hiervoor gebruikt wordt, is speciaal ontwikkeld voor Young Living. Dit proces geeft onze vanille-oleohars zijn volle, klassieke geur en zorgt ervoor dat de olie zeer goed past bij andere Young Living-oliën. Om de juiste vanille-oleohars te verkrijgen, moet het van nature verkregen ethylalcohol uit Franse suikerbuiten verwijderd worden, waarna het product verwerkt wordt met gefractioneerde kokosolie. Terwijl veel vanilleproducten op de markt synthetisch zijn, is Vanilla van Young Living zuiver en getest op kwaliteit in lijn met onze strikte Seed to Seal®-kwaliteitsstandaarden.

Vanilla heeft een zuivere, volle geur die kan veranderen afhankelijk van hoe je de olie gebruikt. Deze olie versterkt en vult een breed scala aan andere geuren aan. Breng Vanilla aan op de huid om een geruststellend, verwelkomend gevoel te stimuleren en te genieten van de kalmerende geur. Combineer met je favoriete Young Living-oliën om een uniek parfum samen te stellen.

Ik vertelde er in het begin van deze post al over, de olie om je gelukshormoon te stimuleren, het stofje Endorfine, maar wat is dit nu precies?

WAT IS ENDORFINE?

En wat doet stress met endorfine? Endorfine, ook wel het gelukshormoon genoemd, is een neurotransmitter. Neurotransmitters zijn boodschappers van je hersenen en geven prikkels van de ene naar de andere zenuwcel. Endorfine zorgt ervoor dat je minder gevoelig bent voor pijn.

Naast pijnonderdrukker werkt het ook weerstandsverhogend, zorgt het voor een geluksgevoel en vermindert het angst. Endorfine is een stofje dat je lichaam zelf aanmaakt. Endo betekent letterlijk binnen en het laatste deel komt van morfine. Niet zo gek dus dat het sterk lijkt op morfine.

Andere bekende neurotransmitters zijn dopamine en serotonine. Dopamine zorgt ervoor dat je opgewekt raakt, serotonine heeft juist een kalmerende werking en regelt je emoties. Onze hypofyse ligt in de holte van onze hersenen. Het is een super klein kliertje, niet groter dan een erwt. Het is dus weliswaar een mini kliertje, maar wel een hele belangrijke. De voorkwab maakt verschillende hormonen aan, waaronder endorfine.

Endorfine is een middel dat perfect werkt tegen stress. Het voorkomt bijvoorbeeld dat er cortisol wordt aangemaakt. Cortisol is ook een (stress)hormoon. Het zorgt ervoor dat we in gevaarlijke situaties kunnen overleven. Maar teveel cortisol is erg slecht voor ons. Bovendien duurt het zo’n twee dagen voordat het hormoon door onze lever wordt afgebroken. Al deze tijd zal je de spanning in je lichaam nog steeds kunnen blijven voelen.Wat je dus wilt, is meer endorfine, en zodoende minder stress.

ENDORFINES ZIJN VEELEISEND.. Om opnieuw datzelfde geluksgevoel te ervaren, moet je helaas steeds meer moeite doen. Je kan het vergelijken met een drug. De eerste keer voel je je al snel geweldig, maar de keren daarna moet je steeds meer moeite doen om je weer net zo geweldig te voelen. Je moet bijvoorbeeld meer en meer sporten. Je merkt al heel snel wanneer je te weinig endorfine aanmaakt. Bij een gebrek hieraan kun je je angstig voelen, moeilijk in slaap komen, een slecht humeur hebben of zelfs depressief worden.… MAAR OOK VERSLAVEND !Wist je dat chocolade endorfine aanmaakt? Daarom zijn zoveel mensen dol op chocolade. Het is echter niet de smaak waar we blij van worden, maar de endorfine die we hiermee aanmaken.

Nog een voorbeeld zijn sporters. Veel fanatieke hardlopers voelen zich er niet goed bij als ze een dagje overslaan. Ze missen de endorfine! En wat dacht je van verliefdheid? Het geeft een heerlijk gevoel om verliefd te zijn, door de endorfine wil je daarom zo vaak mogelijk bij je geliefde zijn. Masochisten zijn mensen die genieten van pijn. Deze mensen snijden of branden zichzelf. Het geeft ze een heerlijk gevoel. Door de endorfine die ze aanmaken voelen ze minder van de pijn. Maar omdat endorfine verslavend is, kunnen ze als de drang naar pijn en het fijne gevoel afneemt, afkickverschijnselen krijgen. Hierdoor bestaat er een kans dat ze in een depressie terecht komen.

ENDORFINE TEKORT DOOR STRESS EN BURN-OUT.. Echter kan stress ook juist de boosdoener zijn voor een tekort aan endorfine. Dit is zo bij chronische stress en bij een burn-out. Hierbij heb je stress voor langere tijd, waardoor de druk te lang aanhoudt. Door teveel spanning en stress daalt de endorfine in je lichaam, waardoor je op een gegeven moment de stress niet meer aankunt. Je raakt vervolgens ontevreden over je resultaten en/of de dingen die je doet.

Hierdoor ga je nog harder en harder werken. Je raffelt dingen af en de kwaliteit van het opgeleverde werk gaat achteruit. Je raakt in een neerwaartse spiraal en probeert nog te redden wat er te redden valt door nóg harder te werken.

Ook heb je zelfs geen tijd meer voor leuke dingen. Logisch dat je op een gegeven moment gefrustreerd raakt en de stress alleen nog maar meer toeneemt. Om deze stress de baas te kunnen blijven, heb je endorfine nodig. Echter wordt dat nu niet meer aangemaakt, omdat je geen voldoening meer haalt uit je werk. Je batterij raakt langzaam maar zeker op en je komt thuis te zitten met een burn-out.

Doordat er geen endorfine meer wordt aangemaakt, wordt er als reactie cortisol aangemaakt. Cortisol zorgt ervoor dat er ook geen serotonine meer wordt aangemaakt. Serotonine is eigenlijk je natuurlijke antidepressiva. Nu dit niet meer wordt aangemaakt, kun je depressieve gevoelens krijgen. Andere mogelijke symptomen zijn vergeetachtigheid, slecht kunnen slapen, lusteloosheid en onrustig zijn. Om weer uit een burn-out te komen, wordt vaak geadviseerd om ontspanningsoefeningen te doen, lekker te gaan wandelen en andere dingen te gaan doen die je leuk vindt.

DAGLICHT ☀️Ook Uv-straling heeft een positief effect op je endorfinelevel. Zit jij de hele dag binnen in verband met je werk of heb je zin in een dagje Netflix op zondag? Probeer er juist eens op uit te gaan. Ga lekker een stukje wandelen, eet buiten je lunch op, haal de fiets uit de schuur of ga met vrienden naar het terras. Daar zul je geen spijt van krijgen.

Er is nog een groot voordeel aan buiten zijn als de zon schijnt. De cholesterol in je huid neemt het zonlicht op en transporteert dit naar je lever en nieren. Deze zetten het om in vitamine D. Vitamine D zorgt voor sterke botten en tanden. Het speelt ook een positieve rol bij ons immuunsysteem en bij een goede werking van onze spieren.

LACH OF HUIL Dit zijn inderdaad twee uitersten, maar zowel door te lachen als door te huilen wordt er endorfine aangemaakt. Waarschijnlijk zorgen onvoorspelbare samentrekkingen van je spieren hiervoor. Zet dus eens een goede komedie aan. Wist je trouwens dat de kans op lachen om die komedie of een ander lachwekkend programma met 30% stijgt als je deze met vrienden bekijkt?

Lachen is namelijk aanstekelijk, net als bijvoorbeeld geeuwen. Huilen is een uiting van wanhoop, hulpeloosheid en machteloosheid. Niet bepaald een emotie die wij willen opwekken om onze endorfineproductie te verhogen. Maar het verklaart wel waarom we ons opgelucht kunnen voelen als we een flinke huilbui achter de rug hebben.

MEDITATIE EN MASSAGE Ga mediteren of neem een massage. Mediteren klinkt misschien heel zweverig, maar het effect is enorm positief. Na een meditatiesessie voel je je herboren. Een massage heeft ook een positief effect op je hormonenfabriekje. Tijdens een massage wordt er niet alleen meer endorfine, maar ook serotonine en oxytocine aangemaakt. Heb je stijve spieren? Kies dan voor een deep tissue massage. De pijnprikkels tijdens zo’n massage maken het effect alleen maar groter. Hetzelfde gebeurt er bij acupunctuur: de naaldjes zorgen voor de pijnprikkels die de productie van endorfine verhoogt. Overigens heeft een bezoekje aan de sauna ook een positief effect.