Vitamine D

Vitamine D is de cruciale vitamine die ervoor zorgt dat calcium wordt opgenomen en door je lichaam kan worden ingezet als bouwsteen voor botten en tanden. 

Juist in de wintermaanden is het belangrijk om extra Vitamine D toe te voegen aan je dagelijkse routine.

Uit onderzoek is namelijk gebleken dat in de maanden waarin zonlicht schaars is – de winter dus – meer mensen kampen met een Vitamine D-tekort. 

In Nederland loopt dit percentage op tot wel 60%…Het is dus goed om na te gaan wat Vitamine D voor jou kan betekenen. 

Want naast de rol voor de botten speelt het ook op het gebied van immuniteit, energie, reguleren van bloeddruk. Zonlicht is de belangrijkste bron van vitamine D.

Super Vitamin D bevat vijfhonderd procent van de aanbevolen hoeveelheid vitamine D en geeft je alle ondersteuning die je nodig hebt. De oplosbare tabletten bevatten enkel natuurlijke en plantaardige ingrediënten.

Super Vitamin D is plantaardig, geschikt voor veganisten en volledig vrij van synthetische ingrediënten.

Onze vitamine D is van nature afkomstig van duurzame korstmos, een plant die voorkomt in Noord-Amerika, Scandinavië en Azië en van oudsher gebruikt wordt in traditionele Europese geneeskunde.

Super Vitamin D is een lekkere oplosbare tablet en een goede bron van vitamine D, een vitamine dat bijdraagt aan de normale werking van botten en spieren.

Gebruik: Neem dagelijks één tablet bij de maaltijd. Plaats op de tong, laat vijf tot tien seconden oplossen en kauw. Vind hem hier in de webshop…

Heb je voldoende vitamine D?

Ook al eet je nog zo gezond mogelijk, grote kans dat je een vitamine D tekort hebt. Hoe herken je een tekort en hoe voorzie je jezelf van voldoende vitamine D?

Een van de belangrijkste functies van vitamine D is het tegengaan van botontkalking. Met voldoende vitamine D behoud je je spierkracht. Een van de eerste signalen dat je lichaam over onvoldoende vitamine D beschikt, is dat je moeilijk uit een stoel kunt opstaan of dat je moeite hebt met traplopen. Bovendien zou vitamine D een rol spelen bij het evenwicht. Je hebt dus minder risico om te vallen met voldoende vitamine D.

Belangrijkste bron

Je huid heeft zonlicht nodig om vitamine D aan te kunnen maken. De belangrijkste bron van deze vitamine is dus de zon. Tussen 11.00 uur en 15.00 uur is de zon op zijn best, maar pas op dat je niet verbrandt. Vitamine D zit beperkt in voeding. Kom je dus weinig buiten –en dan het liefst zodanig dat de zon op je huid kan schijnen- is het verstandig om het hele jaar vitamine D supplementen bij te slikken. Afhankelijk van je leeftijd wordt de dosering aangepast. Vraag je huisarts of apotheek om advies.

Risicogroepen
Baby’s en kinderen tot 4 jaar komen net als 65-plussers in een verzorgings- of verpleeghuis weinig buiten en hebben vaak een groot tekort aan vitamine D. Mensen met een donkere huid maken minder vitamine D aan. Ook voor zwangere vrouwen en voor vrouwen vanaf 50 jaar is voldoende vitamine D belangrijk. Vanaf 50 jaar of ouder adviseert de Gezondheidsraad sowieso om het hele jaar door vitamine D bij te slikken.

Symptomen tekort aan vitamine D

  •        verzwakking van de spierfuncties, met name krachtverlies
  •        krampen en trillingen van de spieren
  •        angstaanvallen
  •        algemeen gevoel van moeheid en lusteloosheid
  •        pijn in de gewrichten en/of de spieren
  •        bloedend tandvlees
  •        breekbare botten
  •        constant tekort aan energie

Opname vitamine D
Vitamine D wordt in de darm het best opgenomen als er ook vet of olie aanwezig is en wordt vooral opgeslagen in het vetweefsel van ons lichaam. Doordat deze vitamine zich daar vooral blijft opslaan, lopen mensen met overgewicht het risico dat deze vitamine niet goed zijn werk doet.

Voedingsmiddelen met vitamine D

Vette vis, zoals haring, zalm en makreel zijn voorzien van vitamine D. In mindere mate vlees en eieren. In Nederland voegt men vitamine D toe aan halvarine, margarine en bak- en braadproducten (maar niet aan olie). In roomboter zit van nature vitamine D, maar veel minder dan wat er wordt toegevoegd aan margarines en halvarines (bron: Voedingscentrum).